Leren in Units
Samen zijn we een unit
De leerlingen van de Horizon werken en leren regelmatig samen met kinderen uit andere leerjaren. Wij vinden het namelijk belangrijk dat onze leerlingen leren van en met elkaar en dat de leerlingen leren van jong en oud.
Uw kind krijgt op verschillende manieren les, in combinatiegroepen (1/2, 3/4, 5/6 en 7/8), met het eigen leerjaar (gr. 1, gr. 2, gr. 3, tot aan gr. 8) en met meerdere leerjaren samen (Unit 1 onderbouw en Unit 2 bovenbouw).
Tijdens gezamenlijke activiteiten maken de leerkrachten keuzes in instructies en lessen voor groepjes leerlingen en begeleiding van individuele leerlingen. Dit kunnen ook leerlingen uit andere klassen zijn. Het gaat er namelijk om, dat de leerlingen de juiste lessen, begeleiding en coaching krijgen die zij nodig hebben! Het kind staat bij ons in iedere vorm centraal en we kijken goed wat uw kind nodig heeft.
Unit 1 in de onderbouw
In groep 1 t/m 4 werken leerlingen in de basis in hun eigen combinatiegroep (groep 1/2 en groep 3/4). Daarnaast gaan wij gedurende twee vaste momenten in de week aan de slag als unit. Dit noemen wij Unit 1. Door het leren werken in Unit 1 bereiden we de kinderen voor op het dagelijks leren in Unit 2.
De leerlingen in Unit 1 worden voorbereid op Unit 2 door te leren:
- werken met kinderen uit verschillende leerjaren;
- omgaan met verschillen (van talenten en niveaus);
- samenwerken;
- omgaan met keuzes en (eigen) verantwoordelijkheid;
- anderen te helpen;
- begrijpen hoe de organisatie werkt (verschillende werkplekken, instructielessen, samenwerkopdrachten, verantwoordelijkheden en keuzes).
Unit 2 in de bovenbouw
Groep 5 t/m 8 werkt dagelijks in Unit 2. De leerlingen in groep 5 t/m 8 krijgen les in de combinatiegroep (5/6 en 7/8), op leerjaarniveau en gezamenlijk. De lessen vinden plaats in twee lokalen naast elkaar. Welke lessen waar plaatsvinden, staat op het bord in de gang. De vakken zijn per lokaal ingedeeld, zodat de leerling altijd weet welk vak in lokaal 1 en welk vak in lokaal 2 plaatsvindt. De leerlingen zien dit rooster in de gang en de lokalen en volgen de lessen volgens het rooster. Door te werken in Unit 2 worden onze leerlingen voorbereid op de stap naar het voortgezet onderwijs. Ze leren:
- omgaan met zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid;
- gebruik te maken van de kracht van meerdere leerkrachten over meerdere vakgebieden;
- functioneel samenwerken;
- kritisch en probleemoplossend te denken;
- het organiseren van het eigen werk;
- zichzelf kennen.
Door deze manier van organiseren kunnen wij goed inspelen op de verschillen tussen kinderen, zowel op leerniveau als op sociaal- emotioneel niveau. Met vaste structuren en werkvormen zorgen we voor rust, overzicht en duidelijkheid voor de kinderen.
Bent u nieuwsgierig geworden? Maak dan een afspraak om langs te komen voor een rondleiding.